Dünya basını 'Tek başına iktidar'ı nasıl gördü?

Dünya basını 'Tek başına iktidar'ı nasıl gördü?
02 Kasım 2015, 09:51

AK Parti’nin tek başına iktidar olması dış basında büyük yankı buldu. AK Parti’nin başarısına şapka çıkaran dünya basını seçim sonuçlarını “Çarpıcı bir zafer” olarak değerlendirdi. WSJ ve NY Times, “Müthiş geri dönüş” başlığı atarken, Avrupa basını “AK Parti önemli ve büyük bir zafer kazandı” dedi. Lübnan Es-Safir gazetesi ise “Suriye’deki yangın Erdoğan’ın seçimlerini yakmadı” yorumu yaptı.

1 Kasım seçimlerinde AK Parti'nin yeniden tek başına iktidar olması dış basında büyük bir zafer olarak duyuruduldu. ABD basını, Türkiye'deki 1 Kasım genel seçim sonuçlarıyla ilgili haberlerinde AK Parti'nin elde ettiği oy oranının tek başına iktidar için yeterli göründüğünü, iktidar partisinin konumunu pekiştirdiğini belirterek, "çarpıcı zafer" ve "müthiş geri dönüş" gibi ifadeler kullandı.

KAYDA DEĞER GELİŞME

Sonucun "Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan adına kayda değer bir siyasi darbe" olduğu değerlendirmesini yapan Washington Post, Erdoğan ve AK Parti'nin istikrar söyleminin hem milliyetçi hem de Kürt vatandaşların oylarını geri kazandığını görüldüğünü belirterek, "Sonuçlar, Kürt nüfus ağırlıklı güneydoğuda iktidar partisi için kayda değer bir gelişme olduğuna işaret ediyor" ifadesini kullandı.

SEÇMENİN YARISI

Bloomberg haber ajansında yer alan haberde ise AK Parti'nin haziran ayında kaybettiği oyları geri aldığı ve 13 yıllık iktidarını pekiştirdiğinin görüldüğü belirtildi. Associated Press haber ajansı da 1 Kasım seçimleriyle ilgili haberlerinde "İlk sonuçlar iktidar partisinin çarpıcı bir zaferle çoğunluğu geri kazandığını gösteriyor" ifadesine yer verdi. Wall Street Journal gazetesi, seçimlere ilişkin haberinde AK Parti'nin seçmenlerin yarısının oyunu alarak parlamentoda çoğunluğu sağladığı belirtildi. New York Times gazetesinde de ilk sonuçlara göre, AK Parti'nin mecliste çoğunluğu sağladığı kaydetti. Türkiye'deki 1 Kasım genel seçiminin ilk sonuçları da Alman basınında geniş yer buldu.

FLAŞ OLARAK DUYURDU

Bild gazetesi HDP'nin düşüsünü haberleştirdi. Spiegel dergisinin internet sayfası ise "Erdoğan'ın AK Parti'si açık bir şekilde kazandı" başlığını kullandı. "Tahminler AK Parti'nin salt çoğunluğu alacağını gösteriyor" başlığıyla haberi veren Die Welt gazetesi de, sandıkların büyük bölümünün sayılmasının ardından AK Parti'nin oylarını geri aldığı belirtildi.Fransız resmi haber ajansı AFP genel seçim sonuçlarını, "AK Parti tek başına iktidar" flaşıyla duyurdu.

MUTLAK ÇOĞUNLUK

Fransız basını "AK Parti mutlak çoğunluğun sahibi" manşetlerini atarken, 7 Haziran'dan bu yana Türkiye'nin ağır ve kasvetli bir seçim havasına büründüğünü yazdı. Fransız Le Monde gazetesi ise Türkiye'deki seçimleri Diyarbakır'a gönderdiği muhabirle izledi. Gün boyu sandık başında seçmenlerle yaptığı röportajları ve fotoğrafları paylaşan gazete, seçim sonuçlarını "AK Parti yeniden mutlak çoğunluğa ulaştı" ifadesiyle duyurdu. Haberde AK Parti'nin seçimde kazandığı yüksek oranda oyla tek başına iktidarı garantilediği kaydedildi.

TEK BAŞINA İKTİDAR

İngiliz yayın kurumu BBC, "AK Parti çoğunluğa doğru ilerliyor" başlıklı haberinde Adalet ve Kalkınma Partisi'nin genel seçimin ilk sonuçlarına göre parlamentoda çoğunluğu elde etmiş göründüğünü bildirdi. İngiliz Financial Times (FT) gazetesi ise genel seçimin ilk sonuçlarını "Erdoğan zaferin eşiğinde" başlığı ile okuyucularına duyurdu. İngiltere'nin önde gelen gazetelerinden The Guardian ise genel seçimin ilk sonuçlarını okurlarına "Erdoğan'ın AK Parti'si çoğunluğu elde edecek" başlığı ile duyurdu. Reuters haber ajansı ise mevcut seçim sonuçlarına ilişkin olarak "AK Parti tek parti iktidarına doğru ilerliyor" başlığını kullandı.

ZORLANMADAN KAZANDI

Hollanda medyası da Türkiye'de yapılan genel seçim sonuçlarına geniş yer verdi. Yunan medyası, Türkiye'de bugün yapılan genel seçim sonuçlarını AK Parti'nin kendisini yeniden tek başına iktidara taşıyacak önemli bir başarısı olarak nitelendirdi. Belçika'nın en büyük gazetesi Le Soir, AK Parti'nin tek başına iktidara geldiğini internet sitesinde manşetten okuyucularına duyurdu. Haberde, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın kurduğu AK Parti'nin yaklaşık yüzde 50 oy alarak hiç zorlanmadan seçimi kazandığı ifade edildi. Türkiye'deki genel seçimi çok yakında izleyen İspanyol medyası, seçimi AK Parti'nin kazandığını duyurdu.

İLK HABER OLDU

İtalyan basınında da AK Parti'nin seçim zaferi geniş yankı buldu ve bültenlerin ilk sırasında yer aldı. Seçime katılım oranındaki rekor seviyeye dikkat çekilirken, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın ve onun siyasi hareketinin seçimi kazandığı ifade edildi. Avusturya devlet televizyonu ORF Türkiye'deki genel seçim sonuçlarını, "Türkiye'de seçim: Erdoğan'ın AK Partisi önde" başlığıyla verdi.

TARİHİ ZAFER

Katar'da Arapça yayın yapan Eş-Şark gazetesi, "Erdoğan'ın partisi tarihi bir zafere imza attı. Türkler kutlama için toplanıyor" değerlendirmesinde bulundu. Dubai merkezli yayın yapan haber kuruluşu El Arabiya, Türkiye'deki seçimleri internet sitesinde "Erdoğan'ın partisi sonuçlarda önde görünüyor" manşetiyle yayınladı. Londra'dan Arapça yayınlanan el-Arap el-Cedid gazetesi, "İlk sonuçlar AK Parti'nin büyük zaferine işaret ediyor" manşetiyle seçimleri okuyucularına duyurdu.

SURİYE'NİN YANGINI YAKMADI

Lübnan Es-Safir gazetesi "Suriye'deki yangın Erdoğan'ın seçimlerini yakmadı" başlığıyla haber geçerken, Daily Star gazetesi "Seçim sonuçlarına göre Ak Parti tek başına iktidar. HDP'nin barajını geçtiği kesinleşti" başlığı ile sonuçları okuyucularına duyurdu. El-Cumhuriyye gazetesi ''Esed'ın muhaliflerine yeni Türk müttefik'' başlığını verdiği haberde seçim sonuçlarının Suriye'deki durumu kötü yönde etkileyebileceği savunuldu.

İSTİKRARA DÖNÜYOR

Lübnan El-Akhbar gazetesi "Türkiye'deki seçim sonuçları ülkenin eski istikrarlı günlere dönmesine ışık yakıyor" değerlendirmesinde bulundu. Tunus'ta yayın yapan Al-Bavvaba yayın organı başlığında "İlk sonuçlara göre (AK Parti) çok rahat bir şekilde seçimleri alıyor" şeklinde yer verildi.(Yeni Şafak)