TSK'da önemli değişiklik!

TSK'da önemli değişiklik!
30 Ekim 2016, 09:51

Resmi Gazete'de yayımlanan 676 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye göre özel harekat polisi alımında KPSS şartı aranmayacak, Cumhurbaşkanı rektörleri doğrudan atayacak, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü bir yıl içinde pasaport ve ehliyet işlemlerini Emniyet Genel Müdürlüğü'nden devralacak. Aynı zamanda TSK'da da bir dizi değişikli getirildi

ÖZEL HAREKAT POLİSLERİNDE KPSS ŞARTI ARANMAYACAK

Öte yandan, Özel harekat polisi alımında KPSS şartının kaldırılmasına düzenleme şöyle:

"Özel harekat birimlerinde istihdam edilmek üzere, yirmisekiz yaşından gün almamış olmak kaydıyla, en az lise veya dengi okul mezunları, Kamu Personel Seçme Sınavı şartı aranmaksızın, fiziki yeterlilik ve mülakat sınavları ile polis meslek eğitim merkezlerine alınabilir. Bu fıkra kapsamında alınacak olanların eğitim süresi ve eğitim şekline ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar Bakanlık tarafından belirlenir."

CUMHURBAŞKANI REKTÖRLERİ DOĞRUDAN ATAYACAK

2016-2017 Yükseköğretim Akademik Yılı Açılış Töreni'nde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın, "Üniversitelerimiz halen var olan, rektör adaylarının öğretim elemanlarının oylarıyla tespit edildiği sistemin kendisi bir sorun haline dönüşmüştür. Görünüşte demokratik olan rektörlük seçimleri üniversitelerde gruplaşmaları, hizipleşmeleri, kırgınlıkları artıran bir işleve bürünmüştür. Üniversite içinde zaten çok yıkıcı bir şekilde yaşanan bu süreç YÖK'ün ve cumhurbaşkanının takdiriyle daha da sıkıntılı bir boyut almaktadır. Bunun için rektör atamalarındaki mevcut usulden vazgeçilmesi, üniversitelerimizin de ülkemizin de yararına olacaktır diye düşünüyorum" şeklinde konuşmasının ardından bugün yayımlanan KHK ile rektör atamalarında değişikliğe gidildi. 676 sayılı KHK'nin ilgili bölümü şöyle:

"Devlet üniversitelerinde rektör Yükseköğretim Kurulu tarafından önerilecek, profesör olarak en az üç yıl görev yapmış üç aday arasından Cumhurbaşkanınca atanır. Bir aylık sürede önerilenlerden birisinin atanmaması ve Yükseköğretim Kurulu tarafından, iki hafta içinde yeni adaylar gösterilmemesi halinde Cumhurbaşkanınca doğrudan atama yapılır. Rektörün görev süresi 4 yıldır. Süresi sona erenler aynı yöntemle yeniden atanabilirler. Ancak aynı Devlet üniversitesinde iki dönemden fazla rektörlük yapılamaz. Rektör, üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü tüzel kişiliğini temsil eder. Vakıflarca kurulan üniversitelerde rektör, mütevelli heyetinin Yükseköğretim Kuruluna teklifi ve Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü üzerine Cumhurbaşkanı tarafından atanır. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte Yükseköğretim Denetleme Kurulu üyesi olarak görev yapmakta olanlardan üç yılını tamamlayanların görevleri kendiliğinden sona erer."

Resmi Gazete'nin 29 Ekim 2016 tarihli nüshasında, 675 ve 676 sayılı iki yeni Kanun Hükmünde Kararname yayımlandı. 676 sayılı KHK ile 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 149'uncu maddesinin ikinci fıkrasına, "Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlar bakımından yürütülen kovuşturmalarda, duruşmada en çok üç avukat hazır bulunabilir" cümlesi eklendi.

MİLLİ SAVUNMA BAKANLIĞI'NIN AÇIKLADIĞI DEĞİŞİKLİKLER İSE ŞU ŞEKİLDE;

-İç güvenlik harekatında olduğu gibi sınır ötesi operasyonlarda görev alan TSK personelimize de ilave tazminat ödemesi yapılacak.

-Uzman erbaşlarımızın TSK'da görev yapabilecekleri yaş haddi 45'ten 52'ye yükseltildi.

- 7. hizmet yılını tamamlamış ve 10. yılını bitirmemiş Astsubaylarımıza bir defaya mahsus, subaylığa geçiş sınavına müracaat hakkı verildi

- Hava Harp Okulu'nda olduğu gibi Kara ve Deniz Harp Okulları ile Astsubay MYO'larına da ara sınıftan öğrenci alım imkanı getirildi.

-Tüm mühendislik fakültesi mezunu gençlerimizin Hava Kuvvetlerimizde dış kaynaktan pilot olabilmesinin önü açıldı.

- TSK'da en az 2 yıl uzman erbaş olarak görev yapan ve kendi isteğiyle ayrılmış olanlara, infaz koruma memuru olabilme hakkı getirdik.

PİLOT ALIMINDA YAŞ SINIRI

Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile mühendislik eğitimi veren fakülte veya yüksekokullardan mezun olanlardan muvazzaf subay olmak için başvuran pilot adaylarının yaş sınırı 27'den 32'ye çıkarıldı.

Resmi gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 676 sayılı KHK kapsamında, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 14'ncü maddesinin A bendi değiştirildi.

Buna göre, en az dört yıl süreli eğitim veren fakülte veya yüksekokullardan pilot olarak mezun olanlar ile ticari pilot lisansı veya havayolu nakliye pilotu lisansı bulunanlar öncelikli olmak üzere en az dört yıl süreli mühendislik eğitimi veren fakülte veya yüksekokullardan mezun olan kadın veya erkeklerden muvazzaf subay olmak için başvuranlar; düzeltilmemiş nüfus kaydına göre müracaat yapılan yılın ocak ayının ilk günü itibarıyla 32 yaşını bitirmemiş olacak. Daha önceki düzenlemede bu kişiler için yaş sınırı 27 olarak öngörülüyordu.

Bu kişiler, yedek subay olma koşulları ile uçuş için gerekli şartları taşımak ve sınavlar ile uygulanacak temel askerlik eğitiminde başarılı olmak şartıyla muvazzaf subaylığa yerleştirilebilecek.

Bunlardan pilotaj eğitiminde başarısız olanlar, Türk Silahlı Kuvvetleri hizmetine ihtiyaç duyulması halinde, ilgili kanunda düzenlenen diğer şartları sağlamak ve gerekli eğitimleri tamamlamak kaydıyla diğer sınıflarda istihdam edilebilecek.

Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten önce herhangi bir nedenle TSK'dan ayrılan veya ilişiği kesilen pilot subaylar ile ticari pilot lisansı ya da havayolu nakliye pilotu lisansına sahip en az 1000 saat uçuşu bulunan diğer sınıflardaki subaylardan istekliler, uçuş için gerekli şartları sağlamaları ve başvurularının uygun görülmesi halinde ilgili Kuvvet Komutanının teklifi ve Milli Savunma Bakanının onayıyla yeniden subay nasbedilerek TSK'da pilot olarak görevlendirilebilecek.

Bunlar 2629 sayılı Kanun kapsamında pilot kabul edilecek. Bunların dışarıda geçirdikleri süreler rütbe bekleme süresinden, pilot subayların dışarıda geçirdikleri uçuş süreleri, belgelendirmeleri kaydıyla ayrıca uçuş hizmet süresinden sayılacak.

Malullük ve ölüm hali hariç olmak üzere en az dört yıl görev yapmadan TSK'dan ayrılanlar, nasbedildikleri yeni rütbelerinin emeklilik de dahil olmak üzere hiçbir hakkından yararlanamayacak.

Emeklilik veya yaşlılık aylığı almaktayken bu madde kapsamında görevlendirilenlerin bu aylıkları kesilecek. Aylıkları kesilenlerden dört yıl görev süresi şartını yerine getirmemiş olanların, bu hizmet süreleri hizmet birleştirmesine konu edilmeyecek ve başkaca bir şart aranmaksızın haklarında toptan ödeme hükümleri uygulanacak. Aylıkları kesilenlerin sigortalılıklarının sona erdiği tarih yazılı istek tarihi kabul edilerek ilgili sosyal güvenlik kanunlarına göre aylıkları yeniden bağlanacak. Bu maddenin uygulanması nedeniyle geçmişe yönelik olarak herhangi bir ödeme yapılmayacak.

SUBAYLIĞA GEÇİŞ SINAVI

KHK kapsamında ayrıca, yedinci hizmet yılını tamamlamış ve onuncu hizmet yılını bitirmemiş astsubaylara, diğer şartları taşımaları kaydıyla bu maddenin yayımı tarihinden sonra yapılacak ilk astsubaylıktan subaylığa geçiş sınavına başvuru hakkı verilecek.

Milli Savunma Bakanlığı kadrosuna dahil 657 sayılı Kanun'a tabi personelden Bakanlığın özelliği ve hizmetin gerekli kıldığı şart ve vasıflar göz önüne alınarak Bakanlığa intibak edemedikleri üstlerince teklif edilenlerden Bakanlıkta oluşturulacak komisyona yaptırılacak tahkikat sonucuna göre Milli Savunma Bakanınca uygun görülenler, genel hükümlere göre merkezi yönetim bütçe kanununda öngörülen atama sınırlamalarına tabi olmadan Başbakanlıkaracılığıyla başka bir kurum veya kuruluşa naklen atanacak.

Pilot, silah sistem subayı, seyrüsefer subayı, taktik koordine subayı, uçuş ekibi personeli, görev ekibi personeli, paraşütçü, denizaltıcı, ADS pilotu, dalgıç ve kurbağa adamlardan 23 yıl ve daha fazla uçuculuk, paraşütçülük, dalıcılık hizmet süresi olanlara 23. hizmet yılı karşılığında gösterilen oranda aylık tazminat ödenecek. Jet ve pervaneli pilotlarından 32 yıl ve daha fazla uçuş hizmet süresi olanlara ise tazminat oranı yüzde 680 olarak uygulanacak.

6245 sayılı Harcırah Kanunu kapsamında harcırah alanlar hariç olmak üzere, TBMMkararlarına dayanılarak yabancı ülkelere birlik halinde veya münferiden gönderilen subay, astsubay, uzman Jandarma, sivil memur, işçi, uzman erbaş ve sözleşmeli erbaş ve erlere (40.000), erbaş ve erlere ise (20.000) gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak aylık tutarı geçmemek üzere, fiilen sınır ötesinde icra edilen görev süresince damga vergisi dahil hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın tazminat ödenecek.

Ödenecek tazminatın tutarı, ödenme usul ve esasları ile hangi hallerde kesileceği Milli Savunma Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Başbakan onayı ile tespit edilecek.


GÖZALTINDAKİ ŞÜPHELİNİN MÜDAFİ İLE GÖRÜŞME HAKKI KISITLANABİLECEK


KHK'de Gözaltındaki şüphelilerin müdafi ile görüşme hakkının kısıtlanmasına ilişkin düzenleme, "Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümlerinde tanımlanan suçlar ve Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ile örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenen uyuşturucu ve uyarıcı madde imâl ve ticareti suçları bakımından gözaltındaki şüphelinin müdafi ile görüşme hakkı Cumhuriyet savcısının istemi üzerine, hâkim kararıyla yirmidört saat süreyle kısıtlanabilir; bu zaman zarfında ifade alınamaz" şeklinde duyuruldu.

MEMUR ADAYINA GÜVENLİK SORUŞTURMASI

Olağanüstü Hal (OHAL) Kapsamında Bazı Tedbirler Alınması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile devlet memurluğuna girmek için aranan şartlara "güvenlik soruşturması" maddesi eklendi.

Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 676 sayılı KHK'da, "Kamu Personeline İlişkin Bazı Düzenlemeler" başlığı altında devlet memurluğuna alınacaklara ilişkin düzenlemelere yer verildi.

Yeni düzenlemeye göre, devlet memurluğuna alınacaklarda istenen genel şartlara "Güvenlik soruşturması ve/veya arşiv araştırması yapılmış olmak" şartı eklendi.

Ayrıca "Terör örgütleriyle eylem birliği içerisinde olmak, bu örgütlere yardım etmek, kamu imkan ve kaynaklarını bu örgütleri desteklemeye yönelik kullanmak ya da kullandırmak, bu örgütlerin propagandasını yapmak" ise "bir daha atanamayacak şekilde devlet memurluğundan çıkarılmayı gerektiren haller" kapsamına alındı.

SÖZLEŞMELİ SAĞLIK PERSONELİ 4 YIL SÜREYLE ATANAMAYACAK

Olağanüstü hal (OHAL) Kapsamında Bazı Tedbirler Alınması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile sözleşmeli sağlık personelleri 4 yıl süreyle başka bir yere atanamayacak, aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirmelerde bu madde uyarınca istihdam edilen personelin eşi de buna tabi olacak.


Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 676 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede (KHK) "Kamu Personeline İlişkin Bazı Düzenlemeler" başlığı altında Sağlık Bakanlığına alınacak sözleşmeli personelin istihdamına ilişkin düzenlemelere yer verildi.

Buna göre, sözleşmeli sağlık personeli istihdamında bakanlık ve bağlı kuruluşları, merkez teşkilatları hariç olmak üzere ve öncelikle personel istihdamında güçlük çekilen yerlerde, kura ile ataması öngörülenler dışında 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı kapsamında yer alan unvanlarla vize edilmiş pozisyonlarda sözleşmeli personel istihdam edilebilecek.

Sözleşmeli sağlık personeli Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) sonucuna göre, Bakanlık ve bağlı kuruluşlarına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı tarafından yapılacak yerleştirme ile atanabileceği gibi, pozisyon ve ihtiyaç durumuna göre KPSS puanı esas alınarak Bakanlık tarafından yapılacak sözlü sınavla da atama yapılabilecek. Sözlü sınav ve yerleştirmeye ilişkin usul ve esaslar ise bakanlıkça belirlenecek.

Bu kapsamda istihdam edilecek sözleşmeli sağlık personelleri 4 yıl süreyle başka bir yere atanamayacak, "aile birliği" mazeretine bağlı yer değiştirmelerde bu madde uyarınca istihdam edilen personelin eşi de buna tabi olacak.

HİZMET İHTİYACININ FAZLA OLDUĞU YERE ATANABİLECEK

Ancak sözleşmeli sağlık personelinin bulunduğu ilde 1 yıl görev yapması ve vizeli pozisyon bulunması durumunda, eşlerin her ikisinin de Bakanlık ve bağlı kuruluşlarında sözleşmeli veya eşlerden birinin sözleşmeli, diğerinin Bakanlık ve bağlı kuruluşlarında veya diğer bir kamu kurum veya kuruluşunda kadrolu statüde istihdam ediliyor olması halinde, hizmet ihtiyacının daha fazla olduğu yere atamaları yapılabilecek.

Sözleşmeli sağlık personelinden 4 yıllık çalışma süresini tamamlayanlar, talepleri halinde bulundukları yerde 657 sayılı Kanunun 4'üncü maddesinin (A) bendi kapsamındaki kadrolara atanabilecek. Bu kadrolara atananlar, aynı yerde en az 2 yıl daha görev yapacak ve bunlar hakkında adaylık hükümleri uygulanmayacak.

Bu madde hükümlerine göre, kadrolara atananların, 657 sayılı Kanunun 4'üncü maddesinin (B) bendi uyarınca sözleşmeli pozisyonlarda geçirdikleri hizmet süreleri, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilecek.

Memur kadrolarına atananlara iş sonu tazminatları bölümünde ise "Personelin önceden iş sonu tazminatı ödenmiş süreleri hariç, iş sonu tazminatına esas olan toplam hizmet süreleri, 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ve 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu hükümleri uyarınca ödenecek emekli ikramiyesine esas toplam hizmet süresinin hesabında dikkate alınır." ifadelerine yer verildi.

Öte yandan, sözleşmeli sağlık personeli pozisyonlarına yapılan atama, sözleşmenin imzalanmasıyla geçerlilik kazanacak, sözleşme, imzalanmadan herhangi bir hak doğuramayacak.


KORUCULARLA İLGİLİ DÜZENLEME


676. KHK'de, güvenlik ile ilgili düzenlemeler de bulunuyor. 442 sayılı Köy Kanunu'nda yapılan değişiklik şöyle:


"18 Mart 1924 tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununun 74 üncü, ek 16 ncı ve ek 17 nci maddelerinde yer alan 'geçici köy' ibareleri 'güvenlik' şeklinde, 74 üncü, ek 16 ncı, ek 17 nci ve ek 18 inci maddelerinde yer alan 'Geçici köy' ibareleri 'Güvenlik' şeklinde, 74 üncü maddesinde yer alan 'Geçici Köy' ibaresi 'Güvenlik' şeklinde, 74 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan 'gönüllü korucu' ibaresi 'gönüllü güvenlik korucusu' şeklinde ve aynı fıkrada yer alan 'gönüllü korucular' ibaresi 'gönüllü güvenlik korucuları' şeklinde değiştirilmiştir.


442 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.


EK MADDE 19- Diğer mevzuatta geçen 'Geçici köy korucusu' ibarelerinden 'güvenlik korucusu'; 'Gönüllü köy korucusu' ibarelerinden 'Gönüllü güvenlik korucusu' anlaşılır."


SAHTE PLAKAYA 5 BİN LİRA CEZA


676 sayılı KHK ile Karayolları Trafik Kanunu'ndan yapılan değişikliğe göre, araç tescil belgesini araçta bulundurmayan veya tescil plakasını monte edilmesi gereken yerin dışında farklı bir yere takan sürücülere 92 lira idari para cezası verilecek ve araç bilgileri doğrulanıncaya ve plaka uygun yere takılıncaya kadar araç trafikten men edilecek. Araç plakaları hakkında yapılan diğer düzenlemeler şöyle:


"Yönetmelikte belirtilen nitelik veya ölçülere aykırı plaka takan, öngörülen sayıda plaka takmayan ya da farklı okunmasına veya okunamamasına neden olacak şekilde plakasında değişiklik yapan araç sahibine 412 Türk Lirası idari para cezası verilir, plakanın uygun duruma getirilmesi için 7 gün süre tanınır. Bu süre sonunda tescil plakalarını uygun duruma getirmeyenler hakkında 844 Türk Lirası idari para cezası verilir ve tescil plakası uygun duruma getirilinceye kadar araç trafikten men edilir.


Tescilli aracı plakasız kullanan sürücüye bin 698 Türk Lirası idari para cezası verilir ve tescil plakası takılıncaya kadar araç trafikten men edilir. Başka bir araca tescilli veya sahte plakayı takan veya kullananlara 5 bin 000 Türk Lirası idari para cezası verilir ve araç trafikten men edilir. Ayrıca bu kişiler Türk Ceza Kanununun 204 üncü maddesi hükmüne göre cezalandırılır.


Basılı kâğıtlar ve tescil plakalarının yetkilendirilenler dışında basımını veya dağıtımını yapanlara 10.000 Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca bu kişiler Türk Ceza Kanununun 204 üncü maddesi hükmüne göre cezalandırılır."


PASAPORT VE EHLİYET İŞLEMLERİ NÜFUS VE VATANDAŞLIK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE GEÇİYOR


KHK'ye göre, Emniyet Genel Müdürlüğünce yürütülen pasaport ve sürücü belgesi hizmetlerine ilişkin iş ve işlemler, bir yıl içerisinde Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne devredilecek. Gerekli görüldüğü takdirde, bu sürenin uzatılmasına Bakanlar Kurulu karar verecek. Devir işlemleri tamamlanıncaya kadar, pasaport ve sürücü belgesi işlemlerine ilişkin görev ve hizmetler daha önce bu görev ve hizmetleri yapmakta olan birimler veya personel tarafından yürütülmeye devam edilecek.