500 milyon $’lık yatırım yolda

500 milyon $’lık yatırım yolda
27 Mart 2016, 11:53

Türkiye yabancı yatırımcının ilgi odağı olmaya devam ediyor. ABD’li dev 3M, 500 milyon dolarlık yatırımı için gün sayıyor. Genel Müdür Mert Büyükyazgan, “Merkezin Türkiye ile hiçbir kırmızı çizgisi yok. Sonunda bu yatırımı getireceğiz” dedi

100 yıllık geçmişe sahip ABD'li 3M, Türkiye'yi Avrupa'da büyümek istediği 3 pazardan biri 'super hub' olarak konumlandırdı. 29 yıldır Türkiye'de faaliyet gösteren ve en büyük 500 ihracatçı arasında yer alan firma, Çorlu'da yeni bir tesis yatırımı için gün sayıyor. Merkezin terör olaylarından dolayı bu yatırımdan vazgeçmesinin söz konusu olmadığını söyleyen 3M Türkiye Genel Müdürü Mert Büyükyazgan, "Yatırımın süresi konjonktürle alakalı. Şu an itibarıyla kırmızı çizgisinin olmadığını söyleyebilirim" dedi. Aralık ayında bu göreve getirilen Büyükyazgan ile dünya devinin Türkiye planlarını konuştuk.

Bölgemiz ve ülkede yaşanan terör saldırısı Amerika'daki merkezin Türkiye'ye bakışını değiştirdi mi?
'Super hub'un Çorlu'ya kurulmasının ardından 500 milyon dolarlık yatırım planı devreye alındı. Süresi konjonktürle alakalı. Artık Türkiye olarak başka bir ligdeyiz. Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun Dolmabahçe'de yabancı şirketlerin CEO'larıyla yaptığı toplantıya katıldık. Şu ana kadar hükümetten aldığımız yardımdan ilgiden memnunuz. Yatırımın birçok kriteri var. Sadece 'şu gün yapılacak' diyemiyoruz. Sonunda alıp getireceğiz o yatırımı.

Genel merkez size "Bölgede ne oluyor' diye soruyor mu?
Herkes gibi bizim de keyfimizi kaçırıyor terör olayları. Ancak şirketin Türkiye'ye bakışını orta ve uzun vadede değiştirecek olaylar değil bunlar. 3M bir ülkeye yatırım yaparken uzun vadeli bakıyor. Bir-iki olayla vites ve yön değişiklikleri olmuyor. Burada yönümüz net, yatırımlarımıza devam ediyoruz.

İhracatçı konumunuz hakkında bilgi verir misiniz?
Türkiye'deki ilk 500 ihracatçı arasındayız. Üretimimizin yarısını 60'a yakın ülkeye ihraç ediyoruz. Ağırlıklı pazarımız Avrupa. İç pazarda satışlarımızı ağırlıklı olarak ihracatçı firmalara yapıyoruz. Tüketici tarafında da bir sıkıntı görmüyoruz. Çünkü Scotch Brite ve Post-it satışlarımızda da çift haneli büyüdük.

2016 yılı beklentileriniz neler?
Geçen yılı çift haneli büyüme ile kapatarak 200 milyon dolar ciro elde ettik. Genel ekonomiden daha iyi bir performans sergiledik. Bu yıla da iyi bir başlangıç yaptık. Hedefimiz yine yaklaşık yüzde 20 büyümek.

'AR-GE'NİN GELİŞTİRDİĞİ PROJEYİ MERKEZE SUNDUK'
Son 2 yılda Ar-Ge departmanlarına 30 mühendis kattıklarını söyleyen Büyükyazgan, "Sayıyı kısa sürede 2-3 katına çıkarmayı planlıyoruz" dedi. Ürün geliştirmeyi çok önemsediklerini anlatan Büyükyazgan, şu bilgileri verdi: "3M, 30 milyar dolarlık cirosunun yüzde 6'sını Ar-Ge'ye harcıyor. Bu da yılda 2 milyar dolara tekabül ediyor. 100 bini aşkın bir patent havuzumuz var. Global olarak çalışan bir organizasyonuz. Bizim de bebek bezlerinin yapıştırıcı bantlarıyla ilgili bir çalışmamız var. Bu konuda başvuruda bulunduk. Patent işlemleri global olarak organize ediliyor. Heyecanla iyi bir haber bekliyoruz."

TÜRKİYE BÖLGENİN EN GÜÇLÜ ÜLKESİ
3M global düzeyde tüketici, elektronik ve enerji, sağlık bakım ürünleri, endüstri ürünleri ve güvenlik ve grafik çözümleri olmak üzere 5 ana iş grubu ve bunların altındaki 26 aktif satış ve pazarlama bölümünden oluşuyor. Yıllık satışı 30.3 milyar dolar olan ve 70 ülkede faaliyet gösteren 3M'in dünya çapında 90 bin çalışanı bulunuyor. 3M'in 29 yıldır faaliyet gösterdiği Türkiye'deki çalışan sayısı yaklaşık 600. 200 milyon dolarlık cirosuyla Türkiye, Orta ve Doğu Avrupa'nın en büyük ülkesi konumunda.