İstanbul trafiğine esnek mesai çözümü

İstanbul trafiğine esnek mesai çözümü
03 Kasım 2015, 12:08

İstanbul'da devreye alınan yollara karşın yıllar içinde kümülatif artan trafikteki taşıt sayısı, kent içi ulaşımda yeni çözüm önerilerini gündeme getirdi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Uluslararası Lojistik Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat Çemberci, pik saatlerdeki trafiğin dağıtılması için mesai saatlerinde düzenleme yapılması gerektiğini bildirdi.

3 MİLYON 383 BİN TAŞIT

İstanbul'da otoyol, devlet yolu ve il yolu olmak üzere toplam 845 kilometrelik ağ bulunurken, 2005 yılında yaklaşık 2 milyon 261 bin olan trafikteki motorlu kara taşıtı sayısı, 2014 yılı verilerine göre 3 milyon 383 bine yükseldi.

Taşıt sayısındaki artış nedeniyle var olan yol ve köprülere yenilerinin eklendiği, büyük ölçekli yol ve köprü projelerinin devam ettiği metropolde, çözüm önerileri de akademisyenler arasında tartışılan güncel başlıklar arasında yerini koruyor.

Yrd. Doç. Dr. Murat Çemberci, herkesin kaygısının araç sayısı ve yolların bu ağırlığı karşılayamamasından kaynaklanan trafik sıkışıklığı olduğunu anlattı.
EKONOMİ GELİŞİYOR TRAFİK ARTIYOR

İstatistiksel verilerde de kentteki trafik yükünün açıkça görüldüğünü dile getiren Çemberci, araç sayısındaki artışın ekonomideki gelişmeyle ilgili olduğunu ve otomotiv sektörünün ihracat şampiyonunu olduğunu, trafik sorunun araç sayısını azaltmakla çözülmesinin söz konusu olamayacağını belirtti.

İstanbul'daki mevcut yol ağının, artan araç sayısını karşılayamadığını aktaran Çemberci, şunları kaydetti:

"İstanbul'un E-5 dediğimiz yerleşim yerleriyle bağlantısını sağlayan bir karayolu var bir de İstanbul'un içine girmeden transit geçilebilen TEM mevcut. Ne yazık ki TEM de İstanbul'a yetmemektedir. Bu nedenle 3. bir transit yola ihtiyaç var. Çünkü TEM'in de İstanbul çıkışları var. TEM'den inen bir araç da İstanbul'a girebilir. TEM'in çeşitli bölgelerinden E-5, ana arter ve iç yollara girilebiliyor. Bunu engellemek için, İstanbul'u bir baştan bir başa transit geçecek, hiçbir şekilde çıkış vermeyecek 3. büyük bir transit yol yapılması gerekir. Böyle bir transit yol yapılması halinde trafiğin çok ciddi anlamda rahatlayacağını da öngörebilirim. Yani 'Kocaeli'den gelip Tekirdağ'a gitmek istiyorsam İstanbul'a hiçbir şekilde girmek istemiyorum' diyecek çok sayıda sürücü, araç var."

ESNEK MESAİ SAATİ ÖNERİSİ


İstanbul'da trafiğe çözüm sağlayacak modeller oluşturmak gerektiğini, Avrupa'da ve dünyanın çeşitli ülkelerinde esnek mesai saatlerinin uygulandığını kaydeden Çemberci, trafiğe çözüm sağlayacak modellerden birinin esnek mesai saatleri uygulaması olduğunu kaydetti.

Kentte trafiğin 08.00-09.00 saatleri arasında pik yaptığını, mesai saatlerinin bu aralıkta yoğunlaştığını söyleyen Çemberci, "Japonya, Almanya ve bazı ülkelerde esnek mesai uygulaması var. Mesai saatleri 06.00'da başlasın, buna belediyeler, valilik ve ilgili kamu kuruluşları karar versin. Sabah 06.00'da bir grup, 07.00'de bir grup 08.00 ve 09.00 derken, mesai saatleriyle ilgili bir düzenleme yapılabilir. Dolayısıyla burada günlük trafiği bölerek trafikte en az yüzde 20'lik bir rahatlama sağlayacağımızı hesapladık" diye konuştu.

Avrupa genelinde 29 ülkede uygulanan modellerden birinin de iş yerlerine yakın istihdam olduğuna işaret eden Murat Çemberci, sözlerini, "Türkiye'de 3,5 milyon KOBİ var ve bunların yaklaşık 1,5 milyonu İstanbul'da. Trafiği yanlış kentleşmeyle yaratıyoruz. Dolayısıyla insanlar çalıştıkları yerlere yakın otururlarsa verimliliğin artacağıyla ilgili veriler var" diye tamamladı.